Účastníci expedice: ing. Ladislav Beneš CSc, Pavel Cibulka, Petr Kadlec, Jiřina Novotná, ing Miloš Novotný, vedoucí expedice RNDr Radko Tásler.

20.1.2000 V poledne se scházíme na Ruzyňském letišti a v 14.50 odlétáme do Londýna.

21.1.2000 Odtud po 6 hodinách čekání Pavel a Petr letadlem přes Singapur, ostatní přes

Kualalumpur do Sydney. Pocity členů jsou smíšené . Pavel a Petr letí poprvé, Láďa dobral antibiotika před několika dny a doma je chřipkou zasažená rodina včetně babiček, Pavel antibiotika dobírá a Jiřina s nimi začíná a je jí strašně špatně. A tak ani nevyužíváme plně pohostinství leteckých společností.

22.1.2000 Po 2 hodinách pokračujeme dále ze Sydney do Christchurch na Novém Zélandu.

Zde přistáváme v 1.20 SEČ tj 13.20 místního času /tedy s odbavením více než 48 hodin cestování/. Odbavení proběhlo hladce, jen Láďovi vydrhli podrážky pohorek, co měl na noze, neboť v nich byly zbytky hlíny. A Pavel má batoh někde v Londýně.

Na letišti čeká náš přítel Bud Chapman a odváží nás domů, kde se ubytováváme se všemi věcmi v prostorné dvougaráži. Večer nás ještě v rámci aklimatizace čeká přátelská párty s místními jeskyňáři /Lindsay, Joe, a další /. Ukazuje se že od poslední expedice toho místní jeskyňáři v jeskyni Bohemia moc nedělali.

23.1.2000 Ráno přivážejí Pavlovi jeho zatoulaný batoh a protože jen Láďa a Radko zde již

byli následuje prohlídka města.

24.1.2000 Je pondělí a tak mohou vypuknout nákupy. Odcházíme do velkoobchodu nakoupit

zásoby jídla na 22 dní čistého pobytu v horách. Nákup za 1000 NZ$ odvážíme nákladním taxi do garáže a začíná přebalování materiálu osobního, společného, jídla, bednou poslaných věcí do transportovatelné podoby.

25.1.2000 Pokračuje nákup zeleniny a prohlídka města. Z e-mailu se dozvídáme, že několik hodin po našem odletu z Prahy přišla na celé Čechy sněhová vánice s následnou několikadenní kalamitou  - takže odlet v pravý čas. Dobalujeme osobní věci.

26.1.2000 V 7.20 Přijíždí Adrian a odváží Láďu a Jiřinu na autobus, ostatní pak nakládají věci na přívěs a přesun autem na Farrelovu farmu pod Mt. Owen. Zde  nám půjčují klíče od Heslop`s Hut kde nocujeme. Počasí nevalné  - mrholí.

27.1.2000. Petr, Pavel a Radko vyrážejí v 10 h s nejnutnějšími osobními věcmi k Bulmer Lake, kde bude náš tábor. Ostatní se vydávají na výlet do kaňonu Fife River. Dochází asi do čtvrtiny a protože se jim nechce brodit vodou vracejí se zpět. Cestou potkávají nekolik intensivnich vývěrů v úrovni Fife River.

28.1.2000 Počasí je pěkné, takže na dnes objednaná helikoptéra může letět. U Bulmer Lake budují záchod, upravují kuchyň, dole se čeká na vrtulník. Ten přilétá s hodinovým zpožděním v 13 h a na dvakrát v sítích i v kabině přenáší naše věci k jezeru včetně Jiřiny. Zde se náklad třídí, přebaluje /zásoby jídla musí být v sudech kvůli útokům possumů/, Láďa s Gumákem vyrážejí nalehko pěšky do tábora.

29.1.2000 Počasí se zhoršilo - opět mrholí. Přebalujeme materiál pro vystrojení Plukovníkova Omylu a vynášíme jej ke vchodu.Radko zde byl před lety snad jednou a tak chvíli trvá než jsme vchod nalezli. Večer zaplachtováváme kuchyň igelitovými plachtami protože vítr žene déšť i pod bivakovací kámen.

30.1.2000 Prší. Láďa s Radkem jdou do Bohemie  - odstraňují uzávěr plazivky a objevují nové odbočky v jižním pokračování Spojovací chodby. Gumáci a Pavel jdou poprvé do Bohemie a seznamují se s Starou chodbou a Spojovací chodbou.

31.1.2000 Další silně deštivý den. Je chladno -  jen 5 stupňů. Radko připravuje fotografování ve velkých prostorách, ostatní jdou mapovat včerejší objevy. Celkově to dalo přes 80 m nového polygonu.

1.2.2000 Je zima, ale neprší. Všechni kromě Láďi vyráží s Radkem fotografovat velké prostory do Bohemie. Současně pro nováčky exkurze po zajímavostech této lokality.

2.2.2000 Oddechový den. Láďa vyráží na Mt Bell, Gumáci jdou nu Sunrize Peak. Počasí stále nevalné.

3.2.2000 Gumák,Petr a Pavel vyrážejí vystrojit Plukovníkův Omyl. Jde to pomalu, nikde není pevná skála. Vrací se do tábora už za tmy s tím že na planině trochu bloudili. Láďa s Jiřinou jdou hledat meandr na spojovací cestě z Rapsodie do Ementálu. Protože tam nikdy nebyli a mapa 1:1000 je zde nepoužitelná, a tak strávili celý den hledáním cesty k traverzu nad propastí.

4.2.2000 Podle plánu měl jit Radko s Láďou mapovat a explorovat do Plukovníkova Omylu, ale místo toho odchází Radko se zánětem dutin do civilizace k lékaři.Nazítří ho ošetří v Christchurchi. Láďa pokračuje ve včera nedokončené exploraci a nachází asi 50 m nových chodeb končících plazivkou. Ale stále jdeme po průvanu.

5.2.2000 Konečně slunný den. Láďa s Gumákem jdou mapovat a prolongovat do Plukovníkova Omylu. Přestrojují několik míst a ze dna P62 pokračují dále meandrem přes další propástku. Následuje meandr který se daří po několika hodinách práce s kladivem místy trochu rozšířit. Láďa má při návratu problémy s karbidkou a s pedálem zaseknutým mezi bloky. Vylézají za tmy. Pavel na výletu na Mt.Owen a spálil se i skrz triko, Petr sel na Sunrize Peak.

6.2.2000 Petr a Pavel jsou pokračovat do Plukovníkova Omylu. Buší do skály 2,5 hodiny, ale dostali se jen pár mertů. Je tu sice citelný průvan, ale chtělo by to střílet. Vzhledem ke směru pokračování není příliš pravděpodobné propojení s Bohemií a tak končíme.Třetí nejhlubší jeskyni na NZ tedy nemáme. Odstrojují jeskyni až po P62. Opět prší.

7.2.2000 Láďa s Gumákem jdou prolongovat a mapovat objevy z 4.2. Mapují meandr od spojení k Rapsodii . Gumák prohrabává blátivou plazivku nazvanou později Gumosliz a dostáváme se tak do nových prostor.

8.2.2000 Pokračuje průzkum nových prostor. Po dalším rozšíření Gumoslizu následuje několik set m nových chodeb. Explorujeme toto nové pokračování. Pavel se popálil na hlavě od vytržené hadičky od karbidky. Radko se konečně vrátil s vyčištěnými dutinami a antibiotiky.

9.2.2000 Láďa,Gumák a Petr jdou odstrojit Plukovníkův Omyl. Pod prvni šachtou se zjistilo, že pod Petrovým průlezem zůstal Petrův bágl a tak se pro něj Gumák obětavě vrací./což chvíli trvá, neboť si musí 3 šachty znovu vystrojit/. Pavel pomáhá s transportem od vchodu. V táboře jsme ale ještě za světla.

10.2.2000 Pavel, Jiřina a Radko jdou fotografovat do Bohemie.Gumák odpoledne osazuje nové nýty na traverzu v Bohemii. Večer Petr chytil posuma do sklopce. Ráno zjišťujeme, že při cestě do nory i docela dobře plave.

11.2.2000 Láďa s Radkem jdou mapovat nové partie za Gumosliz. Pokračují velkou chodbou proti vodě až k závalu. Směrem po vodě exploruje Pavel s Petrem, ale končí to sifonem. Gumák dodělává pohodlnější přestrojení traverzu.

12.2.2000 Radko jde s Jiřinou fotit do včera zmapovaných partií, Láďa jde s Petrem a Pavlem mapovat větev k sifonu a další odbočky.

13.2.2000 Láďa s Gumákem jdou explorovat propast pod lanovým traverzem. Meandr vede do další šachty, dál je to ale už neprůlezné a bez průvanu. V dolní šachtě Gumák exploruje kyvadlem boční chodbu, ale byla by průlezná jen po likvidaci výzdoby a tak ji necháváme příštím generacím.

14.2.2000 Prší. Ráno napršelo za 4 hodiny asi 20 mm přes zbytek dne ještě jednou tolik. Láďa s Pavlem a Petrem jsou fotit do Snu Albeřických jeskyňářů aragonitovou výzdobu, Radko fotí s Jiřinou v Ementálu a u traverzu. Uzavíráme plazivku do Spojovací chodby a loučíme se s Bohemií.

15.2.2000 Likvidace tábora a balení. Chvílemi mrholí.

16.2.2000 Přes noc napršelo tak 25 mm. Kolem 10. hodiny přestává pršet a tak balíme stany, likvidujeme zbytky jídla a záchod a v poledne vyrážíme na sestup. Po chvíli začíná opět mrholení, které sílí. Sestup k clifům ještě jde - za hodinu jsme na A1 - ale raději bagáž spouštíme /asi nikdo nechce skončit jako Láďa předminule/. Voda teče se skal i s nebe. Na poloskalních partiích dáváme i lano na přidržení - pěkně to klouže. K Bulmer Creeku je to další hodina. Zde čeká překvapení - místo přelézání suchých balvanů brodíme do půli stehen v dravém vodním toku. Kupodivu do vody nikdo nespadl i když s hovadskými ranci na zádech je do div.V lese je to lepší, ale brody na dolním toku jsou dobrodružné. Normálně se to dá chodit v holinkách, teď je problém se udržet na nohách. Nakonec jsme do nitky promočení došli k Owen River, která je vzedmutá tak o 1 m a brodění nepadá v úvahu. Stavíme tábor na břehu a převlékáme se do suchého.Jídle není mnoho - máme zásobu na Heslop`s Hut - je co kdo vzal navíc. Pavel se přiznává, že pytel bramborové kaše /který nesl dobrovolně dolů / donesl na Vosí loučku a zde neprozřetelně vysypal do potoka, protože vodou nasáklý batoh byl příliš těžký.

17.2.2000 Dopoledne přestává pršet a během odpoledne voda začíná opadat.Navštěvujeme štolu zlatého dolu a fotografujeme kobylky a glowarmy.

18.2.2000 Vyjasnilo se. Sušíme co se dá. V poledne vyrážíme dál. Všech 5 brodů jsme zvládli bez problémů i když fotografové byli stále škodolibě připraveni. Paseme se na ostružinách u farmy. Slunce svítí, sušíme, myjeme se, přebalujeme a o to více obtěžují mušky snadfly. Nepomáhá žádný repelent.Spíme ve stanech = chata obsazena. Dohadujeme s farmářem odvoz věcí.

19.2.2000 Ráno vstáváme brzo, balíme a vyrážíme pěšky do Owen River Pub na autobus. Láďu svezl farmář s bagáží autem. Hospoda je zavřená, ale otevřeli i mimo otevírací dobu.

Autobusem se zastávkou v Murchisonu, kde se setkáváme se starým Kennem Farrelem /fandí nám, foto z Bohemie bude i publikacích o Murchisonu a okolí/, do Christchurche. Gumák si vypůjčuje auto a tím odvážíme věci do garáže.

20.2.2000 Přebalujeme, plánujeme co dál. Večer večírek na rozloučenou s hostiteli, který se povedl. A tím končí expedice OWEN 2000.

V dalších dnech putují Pavel s Petrem po západním pobřeží Jižního ostrova. Radko s Láďou a Gumáky jedou pod Mt.Cook /návštěva Tasman Gletcheru/ a dále do oblasti Milfordu na 5 denní trek Rees River - Dart River. Dále návštěva Skippers Canyonu včetně tryskových člunů. Radko se vrací domů a zbytek expedice pokračuje za ideálního počasí na Milford, Fox Gl. a Franz Josef Gl., na Ross - zlaré doly , Punakaiki /zde Punakaiki Cavern a Fox Cave - ta by chtěla overaly a pořádná světla a možná i lano/, oblast Metro Cave /bohužel má zámek/, město duchů Waiuta, Tunell Cave pod Artur Pass /hodnotná vodní jeskyně pro širokou veřejnost, které nevadí promočení/, Moaraki Bolders. V Christchurch prší. Přesun na severní ostrov, kde opět počasí přeje a úspěšné zdolání Mt. Egmont, Mt. Ruapehu, Ngauruhoe, Waitomo Caves /návštěva zpřístupněných jeskyní, Maugapohue Natural Bridge, Piripiri Cave/ , Rotorua a další termální jevy. Přes pralesní rezervace zpět. Na zpáteční cestě v Austrálii ještě návštěva Jenolan Caves - zpřistupněná Lucase Cave a Blue Mountains.